De strijd om de Tavernebeker

seizoen 1999/2000 nr. 4
stap terug
Op 8 en 29 februari, 7 en 28 maart en op 4 april 2000 is er opnieuw gestreden om de Tavernebeker. Alvorens de laatste ontwikkelingen rond deze trofee te melden moet ik eerst nog iets recht zetten. In mijn vorige verslag meldde ik dat Gerard Bons opnieuw ongeslagen was gebleven. Niets was echter minder waar, omdat Henk Casteel Gerard wel degelijk tot overgave had weten te dwingen. Henk bij deze mijn excuses.

Slechts Roel Berends wist de prestatie van Henk te evenaren en Gerard eveneens te verslaan. Vermeldenswaardig is het goede functioneren van Tiedo klarenbeek, die zich op heeft weten werken tot de nummer drie van de ranglijst, terwijl ook Stevo Novkovic terug is gekeerd in de top-acht. Daarentegen moesten Hans Knegjens en Bert Klomp (toch een van de favorieten) een stapje terug doen.

Topscorer voor wat betreft het aantal gespeelde wedstrijden is zonder twijfel Eddy Sander, die maar liefst 21 partijen gespeeld heeft en daaruit 15 punten scoorde.

Dick Stevens houdt alle competities bij
m.b.v. de computer.

Doordat de wedstrijden om de Tavernebeker ook gespeeld worden op de avonden van de externe competitiewedstrijden, is er een groot verschil ontstaan in het aantal gespeelde wedstrijden. Vandaar dat bij het bepalen van de eindstand van de voorronden het behaalde percentage de doorslag geeft. Voor volgend seizoen bestaan er al vastomlijnde plannen om de strijd wat meer evenwicht te geven.

Nu de voorronden achter de rug zijn, heeft de wedstrijdleiding besloten als volgt verder te gaan: De beste 10 spelers uit de voorronden gaan in een halve competitie bepalen wie met het felbegeerde kleinood naar huis mag gaan. Zij spelen dus in 9 ronden allen een maal tegen elkaar. Dit dient te gebeuren op de 4 avonden waarop de Tavernebeker op het programma staat. De andere groep speelt op deze avonden volgens het Zwitsers systeem, waarbij uiteindelijk het percentage beslist wie zich kampioen van deze groep mag noemen. Hierbij moeten echter minstens 6 partijen gespeeld zijn.

Dick Stevens

Het oudste lid Jan Soeteman is niet blij met